PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN KARTU KATA PADA PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA KELAS I

Lili Kurniasih, Rosnita ., Rustiarso .

Abstract


Abstrak : This researchs title is improving students early reading ability by using word card in language learning of Bahasa Indonesia on the first grade. The subject of this research is students of the first grede SDN 07 Siantan whitch consist of 20 people. The method used is descriptive method and type of this research is classroom action research which consist of planning, exercise, observation, and reflection. There are three cycles done. The research result obtained was that the ability of teachers in the use of the word card said is getting better. An increase of the average capability read the beginning on pre-prosperous the act of 45%, firs cycle is about 63%,the second cycle is 80%, and the third cycle is 93%. This indicates that the word card media can improve student learning.

Keywords:

Abstrak :

Judul penelitian ini adalah upaya peningkatan kemampuan membaca permulaan dengan menggunakan kartu kata dalam pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia di kelas I SDN 07 Siantan. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas I SD Negeri 07 kecamatan siantan yang berjumlah 20 orang. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif, bersifat kualitatif dan jenis penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas dengan prosedur perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Penelitian ini dilakukan sebanyak tiga siklus. Hasil penelitian yang diperoleh adalah kemampuan guru dalam menggunakan media kartu kata semakin baik dan meningkat. Peningkatan dapat terlihat pada rata-rata kemampuan membaca permulaan pada pra tindakan sebanyak 45%, siklus I 63%, siklus II 80%, dan siklus III 93%. Hal ini menunjukkan bahwa media kartu kata dapat meningkatkan pembelajaran siswa.

Kata Kunci: Kemampuan Membaca, Kartu Kata, Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1309

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats