PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM PEMBELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak :Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar Negeri 1 Rasau Jaya. Metode yang digunakan adalah deskriptif. Untuk mendapatkan faktual tentang rancangan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, dan peningkatan aktivitas peserta didik baik fisik, mental maupun emosional, maka peneliti melaksanakan Penelitian Tindakan Kelas. Hasil penelitiannya : 1. Rancangan pembelajaran yang terdiri dari SK/KD, penentuan indikator, perumusan tujuan, penggunaan strategi dan metode sampai pada perumusan evaluasi. 2. Pelaksanaan pembelajarannya dapat terlaksana dengan baik sesuai dengan rancangan pembelajaran; 3. Peningkatan aktivitas fisik, mental, dan emosional dari siklus ke siklus mengalami penigkatan dengan skor rata-rata, yakni pada siklus I. 11,61 (38,70%) pada siklus II meningkat menjadi 19,25 (64,17%), sedangkan pada siklus III meningkat menjadi 27,54 (91,80%). Dengan kesimpulan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran IPS dapat ditingkatkan dengan optimal melalui penggunaan pendekatan kontekstual kelas IV SD.
Kata Kunci : Aktivitas, pendekatan kontekstual.
Abstract : This research aims to increase the activities of students in the fourth grade social studies lesson State Primary School 1 Rasau Jaya. The method used is descriptive. To get factual about learning design, implementation of learning and learners increased activities whether physical, mental or emotional, the researchers carry out other Classroom Action Research. Research results: 1. The design of learning consisting of SK / KD, the determination of indicators, formulation of objectives, strategies and methods to use in the formulation of the evaluation. 2. The implementation of learning can be implemented properly in accordance with the design of learning; 3. Increased physical activities, mental, and emotional from cycle to cycle experienced a progressive increase with an average score, which is the cycle I. 11.61 (38.70%) on the second cycle increased to 19.25 (64.17%) , while the third cycle increased to 27.54 (91.80%). With the conclusion of learners in the learning activities can be improved by optimal IPS through the use of a contextual approach to the fourth grade.
Keywords : Activities, Contextual Approach.
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.13060
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats