PENINGKATAN AKTIVITAS MURID MENGGUNAKAN PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Adapun penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang peningkatan aktivitas murid menggunakan pendekatan keterampilan proses dalam pembelajaran IPA di kelas IV SDN 11 Serunai Sambas Kalimantan Barat. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Terdapat peningkatan aktivitas belajar murid pada base line yaitu 34,27 % setelah diberikan tindakan pada siklus I aktivitas belajar murid meningkat menjadi 44,27 %, selisih peningkatan dari base line ke siklus I berkisar 10 %. Pada siklus II terdapat peningkatan aktivitas belajar murid sehingga mencapai angka 64,77 %, pada siklus III aktivitas belajar murid menjadi 85,13 %. Selisih peningkatan dari siklus I hingga siklus II 20,5 % peningkatan ini tergolong rendah. Apabila dibandingkan peningkatan aktivitas murid dari siklus II ke siklus III berkisar 20,36 %, hasil ini juga digolongkan rendah.
Kata Kunci: Aktivitas Pendekatan Keterampilan Proses,
Pembelajaran IPA
Abstract: This recearch aimed to describe the increase in The Activities of Student using the Skill Approach in The Process of Learning IPA in IV th Class primary School in Serunai Sambas West Borneo Provence. Using method is descriftif method. There is increasing activities student learning baseline 34,27 % after being given action in cycle I student activities learning in creasing being 44,27 %, margin improvedment from base line to cycle I 10 %.
In cycle II there is an increasing the student learning activities. So as to achive 64,77 %, cycle III student learning activities increasing to 85,13 %, margin improvedment from cycle I to II 20,5 % in creasing low.while the result of the comparin of cycle II to cycle III. There is incresing learning student activities with difference of 20,36 % result low category
Keywords: Activies Learning, Approach Process, IPA
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.13057
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats