PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA OPERASI HITUNG BILANGAN INTEGER CAMPURAN MENGGUNAKAN PITA DI KELAS V SDN 14 TANJUNG BAIK BUDI KABUPATEN KETAPANG
Abstract
During this time, teachers Cape of Good Elementary School 14 Tanjung Baik Budi tend to teaching that are informative or just transfer knowledge from teacher to students so that students are not actively involved in the learning process. Student learning outcomes for mathematics is still lacking. Therefore, a useful learning strategies to enhance students' understanding optimally by using tape numbers.
To fix the problem above, there should be a class action research conducted in two cycles, with each cycle stages of planning, implementation, observation and reflection
The results of this study emphasized on providing an objective picture of the true state of the elementary school students of class V were investigated in mathematics learning of arithmetic operations mix. Therefore, based on the problems outlined in the scope of the research, the methods used in this research is descriptive qualitative method. Basically, this study was designed in an act which is called cycle. Each cycle generally have research models that have the same steps. While the nature of this research is Classroom Action Research (CAR).
Techniques and data collection tool in this research is to use the technique of direct observation and measurement techniques, while as a means of collecting data on direct observation techniques using observation sheets while data collection tool on measuring technique is a written test.
Student learning outcomes gained through the evaluation of the provision of learning about the items in the form of numbers and through achievement test scores after learning. The results showed that the average value and the percentage of tests at the end of cycle 1 obtained value - average 67.8 and then at the end of cycle 2 increased to 82.2 an increase of 14.4 of cycle 1.
From the results obtained, the study by using a ribbon of numbers in elementary school students 14 Cape of Good Budi Northern District of Matan downstream can improve student learning outcomes are optimal so that the learning of students involved in the learning process.
Keywords: result of learning mathematics, arithmetic operations mix, tape number.
Selama ini, guru Tanjung Sekolah Dasar 14 Tanjung Baik Budi Beit cenderung pengajaran yang informatif atau hanya mentransfer pengetahuan dari guru ke siswa sehingga siswa tidak dilibatkan secara aktif dalam proses pembelajaran. Hasil belajar siswa untuk matematika masih kurang. Oleh karena itu, strategi pembelajaran yang berguna untuk meningkatkan pemahaman siswa secara optimal dengan menggunakan nomor tape. Untuk mengatasi masalah di atas, harus ada penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus, dengan masing-masing tahapan siklus pengamatan perencanaan,, pelaksanaan dan refleksi
Hasil penelitian ini menekankan pada penyediaan gambaran yang obyektif tentang keadaan sebenarnya dari siswa SD kelas V diselidiki pada pembelajaran matematika campuran aritmatika operasi. Oleh karena itu, berdasarkan pada masalah yang diuraikan dalam ruang lingkup penelitian, metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif. Pada dasarnya, penelitian ini dirancang dalam suatu tindakan yang disebut siklus. Setiap siklus umumnya memiliki model penelitian yang memiliki langkah-langkah yang sama. Sedangkan sifat penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpulan data alat dan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan teknik observasi langsung dan teknik pengukuran, sedangkan sebagai alat pengumpulan data teknik observasi langsung dengan menggunakan lembar observasi sedangkan data koleksi alat pada teknik pengukuran adalah tes tertulis. Hasil belajar siswa diperoleh melalui evaluasi penyediaan belajar tentang item dalam bentuk angka dan melalui nilai tes prestasi belajar setelah. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata dan persentase tes pada akhir siklus 1 diperoleh nilai rata - rata 67,8 dan kemudian pada akhir siklus 2 meningkat menjadi 82,2 atau meningkat sebesar 14,4 dari siklus 1. Dari hasil yang diperoleh, penelitian dengan menggunakan pita nomor pada siswa SD 14 Tanjung Baik Budi Utara Kabupaten hilir Matan dapat meningkatkan hasil belajar siswa yang optimal sehingga pembelajaran siswa yang terlibat dalam proses pembelajaran.
Kata kunci: hasil belajar matematika, aritmatika operasi campuran, nomor tape
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1237
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats