PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Masalah penelitian ini adalah: Apakah dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan nilai hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di kelas IV SD Negeri 23 Pongga. Maka dalam hal ini sebagai guru kelas IV SD dalam proses Pembelajaran atau kegiatan belajar mengajar harus memilih dan menggunakan metode pembelajaran yang dianggap berhasil. Metode yang cocok dan dianggap berhasil untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SD dalam pembelajaran meningkatkan hasil belajar siswa adalah media gambar. Dengan menggunakan media gambar dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada. Hasil Penelitian ini bertujuan untuk meningkatan hasil belajar siswa menggunakan media gambar dalam pembelajajaran ilmu pengetahuan Alam (IPA) pada siswa kelas IV SD Negeri 23 Pongga. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 23 Pongga dengan jumlah siswa 6 orang Penelitian ini dilaksanakan dalam 2 siklus dengan prosedur perencanaan, pengumpulan data menggunakan observasi, yang kemudian dianalisis secara sistematis. Hasil belajar siswa pada siklus I rata-rata yang diperoleh dari 6 orang siswa adalah 277,78 dengan persentase 46.30 Yang memperoleh nilai diatas 60. Kemudian meningkat dengan cukup siknifikan pada siklus II yang mendapat nilai di atas 60 adalah 467 dengan persentase 79.63. pada siklus II ini menjadi nilai akhir dari rangkaian kegiatan penelitian yang nampak adanya peningkatan pada tiap siklus. Dengan demikian penggunaan media gambar telah mampu meningkatan hasil belajar siswa, khususnya pada mata pelajaran IPA.
Kata Kunci : Hasil belajar, media gambar, IPA, SD
Abstract: The research problem is: Does using media images can increase the value of student learning outcomes in subjects of Natural Sciences at the State Elementary School fourth grade 23 Pongga. So in this case as a fourth grade elementary school teacher in the learning process or learning activities to choose and use teaching methods that are considered successful. The method considered suitable and managed to improve learning outcomes Elementary School fourth grade students in learning improve student learning outcomes is the media image. By using media images can improve student learning outcomes in. Results of this research is to improve student learning outcomes using media images in pembelajajaran Natural science in the fourth grade students of State Elementary School 23 Pongga. The subjects were fourth grade students of State Elementary School 23 Pongga the number of students 6 This study was conducted in two cycles with planning procedures, data collection using observation, which is then analyzed systematically. Student learning outcomes in the first cycle the average obtained from 6 student was 277.78 with a percentage of 46.30 Yang scored above 60. Then fairly significant increase in cycle II, who scored in the top 60 is 467 with a percentage of 79.63. on the second cycle this be the final value of a series of research activities which appear to have an increase in each cycle. Thus the use of media images have been able to improve student learning outcomes, especially in science subjects.
Keywords: Results of study, media image, Natural Sciences, Primary School
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i11.12073
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats