KORELASI KETERAMPILAN GURU MENGELOLA KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
Abstract
Abstract: This study aimed to describe the correlation between teachers' skills in managing classroom learning outcomes Fourth grade students in learning Indonesian at Elementary School 34 Pontianak City. The method used in this research is descriptive method. The results showed that teachers' skills in managing classroom manage quite well in the amount of 77.65%. While the learning outcomes of students obtained an average value of 78.48. There is a strong relationship between teachers' skills in managing the classroom for student learning outcomes. This was proved by calculating the correlation coefficient of 0.749. This value is then compared with the r table at the level of 5% for the db N = 78 is 0.331. Thus the count r> r of the table or 0.749> 0.331, which means that there is a correlation between teachers' skills in managing classroom learning outcomes Fourth grade students in learning Indonesian at Elementary School 34 Pontianak City.
Keywords: Managing Classroom, Learning Outcomes
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan korelasi antara keterampilan guru dalam mengelola kelas terhadap hasil belajar siswa kelas IV dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Negeri 34 Pontianak Kota. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa keterampilan guru dalam mengelola mengelola kelas tergolong baik yaitu sebesar 77,65 %. Sedangkan hasil belajar siswa diperoleh nilai rata-rata 78,48. Terdapat hubungan yang kuat antara keterampilan guru dalam mengelola kelas terhadap hasil belajar siswa. Hal ini terbukti dengan perhitungan koefisien korelasi sebesar 0,749. Nilai tersebut selanjutnya dibandingkan dengan r tabel pada taraf 5 % untuk db N=78 adalah 0,331. Dengan demikian r hitung > dari r tabel atau 0,749 > 0,331, yang berarti terdapat korelasi antara keterampilan guru dalam mengelola kelas terhadap hasil belajar siswa kelas IV dalam pembelajaran bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Negeri 34 Pontianak Kota.
Kata kunci: Mengelola Kelas, Hasil BelajarFull Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1171
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats