KORELASI MEDIA CERITA BERGAMBAR DENGAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III
Abstract
Abstract: This study aimed to describe the correlation between the use of media stories illustrated with student learning outcomes in learning Indonesian Elementary School third grade 16 South Pontianak. The method used in this research is descriptive method. The results showed that the use of the media is fair picture story that is equal to 80.68%. While the learning outcomes of students obtained an average value of 78.01. There is a strong relationship between the media stories illustrated with student learning outcomes. This was proved by calculating the correlation coefficient of 0.68. This value is then compared with the r table at the level of 5% for the db N = 73 is 0.2318. Thus the count r> r of the table or 0.68> 0.2318, which means that there is a correlation between the use of media stories illustrated with student learning outcomes in learning Indonesian Elementary School third grade 16 South Pontianak.
Keywords:Correlation, Illustrated Stories, Learning Outcomes
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan korelasi antara penggunaan media cerita bergambar dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas III Sekolah Dasar Negeri 16 Pontianak Selatan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media cerita bergambar tergolong baik yaitu sebesar 80,68 %. Sedangkan hasil belajar siswa diperoleh nilai rata-rata 78,01. Terdapat hubungan yang kuat antara media cerita bergambar dengan hasil belajar siswa. Hal ini terbukti dengan perhitungan koefisien korelasi sebesar 0,68. Nilai tersebut selanjutnya dibandingkan dengan r tabel pada taraf 5 % untuk db N=73 adalah 0,2318. Dengan demikian r hitung > dari r tabel atau 0,68 > 0,2318, yang berarti terdapat korelasi antara penggunaan media cerita bergambar dengan hasil belajar siswa pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas III Sekolah Dasar Negeri 16 Pontianak Selatan.
Kata kunci: Korelasi, Cerita Bergambar, Hasil Belajar
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1152
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats