KETERAMPILAN DASAR MENGELOLA KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MADRASAH ALIYAH MUJAHIDIN PONTIANAK

Sutrisno (F55208018), M. Yusuf Ibrahim, Rustiyarso .

Abstract


The title of this thesis is, analysis of the basic skills of classroom management by teachers of sociology in improving student learning outcomes in class XI Madrasyah Aliyah Mujahidin Pontianak with the problem of "How to manage the basic skills classroom by teachers of sociology in creating an atmosphere conducive to improving student learning outcomes class X Madrasyah Aliyah Mujahidin Pontianak ". The purpose of this study was 1) to analyze classroom management skills teachers of sociology and create a classroom atmosphere conducive to teaching and learning process in improving student learning outcomes. 2) to describe the classroom management skills of teachers of sociology in communicating with students to improve learning outcomes. 3) to describe the skills of managing the classroom teachers of sociology in applying the appropriate method on the learning process mengajar. Metode research is descriptive. Data collection techniques are observation, interview and documentary study, while data collection tool is a list of observations and the questionnaires and notes lapangan.analisis in this research is descriptive qualitative. Results of this study was an increase in student learning outcomes because teachers can master the material well, teachers can organize students, teachers vary the learning method that can increase student learning outcomes.

Keywords: Manages classroom, learning outcomes.

ABSTRAK : Judul skripsi ini adalah, Analisis keterampilan dasar mengelola kelas oleh guru bidang studi sosiologi dalam meningkatkan hasil belajar siswa di kelas XI Madrasyah Aliyah Mujahidin Pontianak dengan masalah Bagaimana keterampilan dasar mengelola kelas oleh guru bidang studi sosiologi dalam menciptakan suasana yang kondusif untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas X Madrasyah Aliyah Mujahidin Pontianak.Tujuan dari penelitian ini adalah 1) untuk menganalisa keterampilan mengelola kelas guru bidang studi sosiologi dan menciptakan suasana kelas yang kondusif pada proses belajar mengajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. 2) untuk mendeskripsikan keterampilan mengelola kelas guru bidang studi sosiologi dalam berkomunikasi dengan siswa untuk meningkatkan hasil belajar. 3) untuk memaparkan keterampilan mengelola kelas guru bidang studi sosiologi dalam menerapkan metode yang tepat pada proses belajar mengajar.Metode penelitiannya adalah deskriptif. Teknik pengumpulan datanya adalah teknik observasi, wawancara dan studi dokumentasi, sedangkan alat pengumpulan datanya adalah daftar observasi dan lembar wawancara dan catatan lapangan.analisis dalam penelitian ini adalah secara deskriptif kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah adanya peningkatan hasil belajar siswa karena guru dapat menguasai materi dengan baik, guru dapat mengatur siswa, guru memvariasikan metode pembelajaran sehingga hasil belajar siswa dapat meningkat.

Kata kunci: Mengelola kelas, Hasil belajar.

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1142

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats