PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPS DENGAN MODEL COOPEATIVE

Wagiyati F34210517, Abdussamad ., Sugiyono .

Abstract


Abstract : This research was set by the students learning result which are under the KKM about 65. The problem in this research is the using of Cooperative Learning Model to increase the students learning result in the third class of SDN 08 Sungai Kakap. General aim of this research is for getting the information about the Social Science learning activity in the effort to increase the learning result of third class students in SDN 08 Sungai Kakap. The method of this research is description method, the characteristic of this research is qualitative and the type of this research is class action research (PTK) which is in the organizing was colaborating with friends. The subjects of this research is the third class students of SDN 08 Sungai Kakap which are about 25 students. Data collecting technique is direct observation and measurement. The data collecting tool is observation paper. This research was done in two cycle. The result of this research, the implementation of Cooperative Learning Approach in Nature and Artificial Surrounding proved that it can increase the students learning result for 7,0. This case is shown by the average students result in cycle I reached 67,00 with the percentage 67,0%, cycle II the average students result reached 74,0. From the data, can be concluded that there was an increasing from cycle I to cycle II.

Key word: Social Science Learning and Cooperative Learning

Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi hasil belajar siswa yang berada dibawah KKM sebesar 65. Masalah dalam penelitian ini adalah penggunaan model pembelajaran Kooperative Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas III di SDN 08 Sungai Kakap Tujuan umum penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi tentang aktifitas pembelajaran IPS menggunakan model Pembelajaran Kooperative Learning dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa di kelas 3 SDN 08 Sungai Kakap. Metode dalam penelitian ini adalah deskriptif, Sifat penelitian ini adalah kualitatif dan jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dalam pelaksanaanya berkolaborasi dengan teman sejawat. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas III SDN 08 Sungai Kakap yang berjumlah 25 orang. Tehnik pengumpulan data adalah observasi langsung dan pengukuran. Alat pengumpul data yang digunakan adalah lembar observasi. Penelitian ini dilaksanakan selama 2 siklus. Hasil penelitian, penerapan pendekatan Kooperatif Learning pada materi lingkungan alam dan buatan ternyata dapat meningkatkan hasil belajar siswa sebesar 7,03. Hal tersebut ditunjukkan dengan nilai rata-rata siswa pada siklus I yang mencapai 67,00. siklus II nilai rata-rata siswa mencapai 74,03. Dari data yang diperoleh dapat disimpulkan terjadi peningkatan dari siklus I ke siklus 2.

Kata Kunci: Pembelajaran IPS dan Cooperative Learning


Full Text:

PDF ()

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723