THE ANALYSIS ON THE ITEMS OF THE ENGLISH TEST MADE BY THE TEACHER
Abstract
Abstract:The purpose of this research is to evaluate and to provide information about the quality of English Summative test of grade XI SMA Negeri 5 Pontianak made by the teacher in academic year 2014/ 2015 by measuring the validity which consist of content validity, level of difficulty, discriminating power and the reliability of the test. This research is descriptive study. The test being analyzed are 50 multiple choice items. The data were collected by using a documentary technique. The data were taken from the items of English Summative test made by the teacher for grade XI, answer key, students’ answer sheets, and test table of specification. The finding shows that the content validity of the test is 92%, there are 46 test items are good and 4 test items should be revised. The mean of level difficulty of the test is 0.45 (moderate), discriminating power is 0.24 (moderate) and reliability of the test is 0.64 (substantial). From the result, it is concluded that the test items have given a big contribution for the teacher to measure the students’ competence. The test items already fulfilled the requirements of good test, but still need some revision on some items.
Keywords: Item Analysis Made By The Teacher.
Abstrak:Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengevaluasi dan menyediakan informasi tentang kualitas soal Bahasa Inggris Sumatif kelas XI SMA Negeri 5 Pontianak yang dibuat oleh guru pada tahun akademik 2014/ 2015 dengan mengukur validitas yang terdiri atas validitas isi, tingkat kesukaran, daya pembeda, dan reliabilitas pada soal. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif. Soal yang dianalisis sebanyak 50 butir soal pilihan ganda. Data dari penelitian ini dikumpulkan dengan menggunakan teknik dokumentasi. Data diambil dari butir-butir soal Sumatif Bahasa Inggris yang dibuat oleh guru kelas XI, kunci jawaban, lembar jawaban siswa, dan kisi-kisi pembuatan soal. Hasil temuan menunjukkan bahwa validitas isi test adalah 92%, ada 46 butir test yang baik dan 4 butir tes yang harus diperbaiki. Nilai rata-rata tingkat kesukaran tes 0,45 (sedang), daya pembeda 0,24 (sedang) dan reliabilitas tes 0,64 (kuat). Dari hasil tersebut, dapat disimpulkan bahwa soal ini telah memberikan kontribusi besar kepada guru untuk mengukur kompetensi siswa. Butir soal telah memenuhi persyaratan sebagai soal yang baik, tapi masih dibutuhkan beberapa revisi pada beberapa butir soal.
Kata Kunci: Analisis Soal Buatan Guru.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i9.11247
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats