TEACHING NARRATIVE TEXT INFERENCE BY USING DIRECTED READING THINKING ACTIVITY (DRTA) STRATEGY
Abstract
Abstract: This research investigates the significance and effectiveness of teaching narrative text inference by using DRTA strategy. It is a pre experimental design with one group pre-test post-test design. The subject is Grade XI IPA 1, numbering thirty four students. The data were collected by giving 30 multiple choice items to the 34 students. The data were analyzed by t-test and effect size formula. The results indicate that teaching by using DRTA strategy increases students ability of narrative text-based inference-making significantly. Its effectiveness is high.
Key words: Inference, DRTA Strategy, Narrative
Abstrak: Penelitian ini menyelidiki mengenai signifikansi dan efektifitas dari pengajaran makna tersirat pada teks naratif dengan menggunakan strategi DRTA. Ini adalah sebuah disain dari pre experimental dengan disain 1 grup pre-test dan post-test. Peserta dalam penelitian ini adalah kelas XI IPA 1 yang berjumlah 34 siswa. Data penelitian dikumpulkan dengan memberikan 30 soal dalam bentuk pilihan ganda ke 34 orang siswa. Data dianalisa dengan menggunakan rumus t-test dan tingkat efektifitas. Hasil penelitian mengindikasikan bahwa mengajar dengan menggunakan strategi DRTA meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami makna tersirat pada teks naratif secara signifikan. Efektifitas penggunaan strategi tersebut adalah efektif.
Kata kunci: Makna Tersirat, Strategi DRTA, Naratif
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1100
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats