PENINGKATAN KEMAMPUAN MENJUMLAH BILANGAN BULAT SUSUN KE BAWAH MELALUI KOTAK BILANGAN

Endang Sugandi, Zainuddin ., Parijo .

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas pembelajaran melalui kotak bilangan dalam peningkatan kemampuan menjumlah bilangan bulat susun ke bawah di kelas II Sekolah Dasar Luar Biasa Tunarungu (SDLB-B). Penelitian ini menggunakan dua tahapan kegiatan atau siklus pembelajaran melalui media kotak bilangan, yaitu 1) mengenalkan nilai satuan, puluhan dan ratusan melalui kotak bilangan yang didesain khusus oleh guru, 2) menjumlah dua bilangan dua sngaka dengan bilangan tiga angka melalui kotak bilangan yang didesain khusus oleh guru dan 3) menjumlah dua bilangan tiga angaka dengan bilangan tiga angka dengan media massa kotak bilangan yang didesain khusus oleh guru. Hasil analisis data menunjukan bahwa pembelajaran menjumlah bilangan melalui kotak bilangan dapat meningkatkan kemampuan siswa menjumlah bilangan bulat susun ke bawah dalam bentuk: 1) meningkatnya pemahaman siswa terhadap nilai tempat bilangan, 2)menurunnya membilang dengan menggunakan jari tangan sehingga dapat meningkatkan kemampuan siswa menjumlah bilangan dua angka dengan bilangan tiga angka, dan 3) meningkatnya minat dan motivasi siswa untuk belajar menjumlah bilangan bulat susun ke bawah.

Kata kunci : Pembelajaran, menjumlah, kotak bilangan

Abstract: The purpose of this research is to determine the effectiveness of learning through the box numbers to integers the students ability increased to sum up downward flats in the class II Elementary School Extraordinary Deaf (SDLB-B). This research uses two phases of activity of the learning cycle through the media or the box number, namely 1) to introduce the value of units, tens and hundreds through a specially designed the box by the number of teachers, 2) to sum up two numbers two digits with three points through a specially designed the box numbers by teachers and, 3) to sum up two numbers with the numbers three digit three points with the media the box numbers designed by the teacher. The results of data analysis that the numbers sum up in learning through the box number can improve students' ability to sum up integers flats downward in the form of: 1) students' increasing in understanding of the place value of numbers, 2) less count using fingers as to improve students' ability sum up two numbers three-digit numbers with numbers, and 3) Students interest and motivation get increase to learn integers sum up downward flats.

Keywords: Learning, adds, the box numbers


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1079

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats