PENINGKATAN HASIL BELAJAR MENENTUKAN NILAI TEMPAT DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA PAPAN NILAI

A Rasib, Zainuddin ., Parijo .

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji peningkatan hasil belajar materi menentukan nilai tempat di kelas IV Sekolah Dasar Luar Biasa (SDLB)Tunagrahita ringan. Penelitian ini menggunakan 2 siklus pembelajaran materi menentukan nilai tempat, yaitu (1) memperagakan media papan nilai, (2) menentukan nilai tempat dengan menggunakan media papan nilai, (3) menentukan nilai tempat ratusan, puluhan dan satuan dengan menggunakan media papan nilai yang didesain khusus. Hasil analisis data menunjukkan bahwa pembelajaran menentukan nilai tempat terjadi peningkatan hasil belajar siswa dalam bentuk : 1) mempermudah siswa dalam menenukan nilai tempat sehingga dapat meningkatkan kelancaran materi menentukan nilai tempat seswa. 2) Meningkatnya pemahaman siswa terhadap materi menentukan nilai tempat, dan 3) terjadi peningkatan minat dan motivasi siswa untuk materi menentukan nilai tempat.

Abstract: The purpose of this research is to assess the improvement of students learning outcomes to determine the value of place in class IV Elementary School of Extraordinary (SDLB) Tunagrahita light. This research used two cycles of learning materials to determine the value of the place, (1) to demonstrate the scoreboard media, (2) to determine the value by using media boards place value, (3) to determine the place value of hundreds, tens and ones by using media scoreboard special. The results of data analysis showed the learning to determine the value of the place affects the improvement of student learning outcomes : 1) to facilitate students in determining the value of the place, to improve the smoothness of the material in determining the value of the place. 2) to increase students' understanding of the material determine the value of the place, and 3) to increase students interest and motivation to determine the value the material points.

Kata Kunci: Peningkatan Hasil Belajar, Nilai Tempat, Media Papan Nilai

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1078

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats