MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SUB MATERI KINGDOM PLANTAE DENGAN PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING DI SMP

. Wahajah, Syamswisna ., Eko Sri Wahyuni

Abstract


Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada sub materi Kingdom Plantae di kelas VII C SMP Negeri 1 Terentang. Sampel penelitian siswa kelas VII C dengan jumlah siswa 28 orang, 15 orang laki-laki dan 13 orang perempuan. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam dua siklus dengan dua kali pertemuan. Instrumen penelitian yang digunakan adalah soal tes pilihan ganda. Jumlah soal tes siklus 1 adalah 20 dan siklus 2 adalah 15. Hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa. Pada siklus 1 nilai rata-rata hasil belajar siswa sebesar 71,43 dengan persentase ketuntasan sebesar 67,86% dan pada siklus 2 nilai rata-rata hasil belajar siswa sebesar 81,19 dengan persentase ketuntasan sebesar 82,14%. Proses pelaksanaan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing pada siklus 1 mencapai persentase keterlaksanaan 94,74%, sedangkan pada siklus 2 mencapai persentase keterlaksanaan 100%. Disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada sub materi Kingdom Plantae di Kelas VII C SMP Negeri 1 Terentang.

 

Kata kunci: Pembelajaran Ikuiri  Terbimbing, Hasil Belajar.

Abstract: This research is a classroom action research that aims to increase student’s learning achievements using the guided inquiry learning model in submaterial Kingdom Plantae in class VII C SMP Negeri 1 Terentang. The sampel of this research is the studens of class VII C which is consist of 28 students, 15 boys and 13 girls.  This classroom action research conducted in two cycles with two meetings. The research instrument that used in this research was a multiple choice tests. The number of  tasks was 20 in first cycle and 15 in second cycle. The results showed the increasing of student’s learning achievements. In the first cycle, the average value of student’s learning achievements was 71,43 with percentage of completeness of 67,86% and in the second cycle, the average value of student’s learning achievements was 81,19 with percentage of completeness of 82,14%. The implementation process of learning using the guided inquiry learning model in first cycle reached 94,74% of adherence percentage, while in second cycle the percentage of adherence was 100%. It was concluded that the use of the guided inquiry learning model can increase the student’s learning achievement in submaterial Kingdom Plantae in class VII C SMP Negeri 1 Terentang.

 

Keyword: Guided Inquiry Learning, Learning Achievement


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i6.10617

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats