MEMPRODUKSI TEKS PROSEDUR KOMPLEKS MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL PADA SISWA SMA

Ai Marhayanti

Abstract


The background of this research is about the low of study result because students’s learning activity so low and the students’ not familiar with scientific method. The focus of this reasearch is made procedure komplex text with audio-visual media. This media is a way how to increase the students’ ability in producing  complex procedure in a good text. The method used in this research is qualitative-descriptive method. The kind of this research is classroom action research which was conducted in three cycles. The subject of this research is SMA Negeri 4 Pontianak. The object research is the visual-audio media . The research instrument  used is the test of study and also the observation sheet for observation the learning activity of the students and researcher. The results shows the medium of video could improve the writing skill complex procedure text, and the students’ attitude havea good invroved.

Keywords


Komplex Prosedure, Text, Visual Audio

Full Text:

Untitled

References


Ahmadi, Muhsin. 1990. Strategi Belajar MengajarKeterampilan Berbahasa dan Apresiasi Sastra. Malang: Yayasan Asih Asah Asuh

Akhadiah, Sabarti dkk.1988. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Direktorat Pembinaan SMA. 2014. Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Saintifik. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Menengah, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hatikah, Tikah dkk. 2013. Bahasa Indonesia. Jakarta: Grafindo

Kemendikbud. 2013. Kurikulum 2013 Kompetensi Dasar SMA/MA. Indonesia:Kemendikbud

Kemendikbud. 2013. Materi Pelatihan Guru Implimentasi Kurikulum 2013 SMA/MA dan SMK/MAK Bahasa Indonesia.Jakarta: Kemendikbud

Keraf, Gorys. 1981. Eksposisi dan Deskripsi. Ende-Flores: Nusa Indah-Yayasan Kanisius

Maryanto, dkk. 2013. Buku Guru Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan

Akademik Kelas X. Jakarta: Kemendikbud

Maryanto, dkk. 2014. Buku Paket Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik Kelas X. Jakarta: Kemendikbud

Muchith, Saekhan. 2008. Pembelajaran Kontekstual.Semarang: Media Group

Munir. 2012. Multimedia; Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Moleong, Lexy. J. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nawawi, Hadari. 2012. Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press

Nurgiyantoro, Burhan. 1988. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE Yogyakarta

Nurgiyantoro, Burhan. 2012. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE. Yogyakarta.

Paizaluddin, Ermalinda. 2012. Penelitian Tindakan Kelas (classroom action research) Panduan Teoritis dan Praktis. Bandung:Alfabeta

Purwanto, M. Ngalim. 1990. Prinsip-Prinsip dan Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Rohman, Muhammad dan Sofan Amri. 2013. Strategi & Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya

Rusman. 2012. Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung. Alfabeta

Sadiman, Arief S dkk. 2008. Media pendidikan; Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Soeparno. 1988. Media Pengajaran Bahasa. Yogyakarta: PT. Intan Pariwara.

Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses Belajar mengajar. Bandung: remaja Rosdakarya

Susilana dan Cepi Riyana. 2007. Media Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima

Tarigan, Henry Guntur. 1993. Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Wiriaaatmaja, Rochiati. 2006. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/ekha.v1i1.24830

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Jurnal Edukasi Khatulistiwa (Ekha)

Published by Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura 

e-ISSN: 2621-3788

Plagiarism Tools

     


Jurnal Edukasi Khatulistiwa (Ekha) Indexed by



Creative Commons License
Jurnal Edukasi Khatulistiwa (Ekha) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

View My Stats