MENINGKATKAN KEMAHIRAN MENGENAL HURUF DALAM KALANGAN MURID-MURID PRASEKOLAH DI SEKOLAH BERDASARKAN PENDEKATAN GAMBARAN VISUAL

Kamalawati Dolhan, Dyg Putri Awg Mahbi, Yusop Hj. Malie

Abstract


Kajian ini merupakan satu tinjauan awal tentang keberkesanan gambaran visual dalam pengajaran dan pembelajaran mengenal huruf di sekolah prasekolah. Reka bentuk kajian ini ialah berdasarkan kuasi eksperimen dengan menggunakan ujian pra-ujian pos. Kumpulan murid prasekolah yang terlibat diberi dua set ujian pra iaitu mengenal huruf dan ujian pasca mengenal huruf, seterusnya kumpulan murid prasekolah ini diajar topik mengenal huruf dengan strategi gambaran visual. Seramai 22 orang murid-murid prasekolah akan terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Hasil kajian yang telah dijalankan mendapati gambaran visual berkesan dan berjaya meningkatkan kemahiran murid dalam mengenal dan menulis abjad A hingga Z dengan baik. Cadangan kajian daripada dapatan kajian difokuskan kepada tenaga pengajar, pendedahan pembelajaran interaktif dalam kalangan guru-guru sekolah kebangsaan, pengalaman yang mereka miliki tentang model dan kesediaan guru-guru untuk melaksanakan pembelajaran interaktif berdasarkan visual dalam proses pengajaran mereka.


Keywords


prasekolah, pendekatan gambaran visual, kemahiran mengenal dan menulis, pengajaran dan pembelajaran

Full Text:

PDF

References


Asmah Bee Mohd Noor (2000). Psikologi Perkembangan. Bangi: Pusat Pengajian Jarak Jauh Universiti Kebangsaan Malaysia.

Asmawati Desa, (2004). Psikologi Untuk Golongan Profesional. Kuala Lumpur: McGraw-Hill

Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, (Januari 2002), Kementerian Pelajaran Malaysia, “ Laporan Kajian Pelaksanaan Program Pemulihan Khas Di Sekolah Rendah “ , EPRD. Kuala Lumpur.

Catts, H.W., Fey, M.E., Tomblin, J.B., & Zhang, Z. (2002). A longitudinal investigation of reading outcomes in children with language impairments. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 45, 1142-1157.

Elif Yetkin. (2003). Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education. Michael Gurian (2001). Boys and girls learn differently! A guide for teachers and parents. San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley

Fennell, F. and Rowan, T. (2001). ‘Representation: An Important Process for Teaching and Learning Mathematics’. Teaching Children Mathematics, 7(4), pp. 288-292

Hashim Andimori (2000), “ Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Pemilihan Jurusan Kejuruteraan Awam Dalam kalangan Pelajar UTM .”. Projek Sarjana Muda UTM. Tidak Diterbitkan.

Khadijah Rohani, Mahani Razali, Ramlah Jantan (2005). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur; UNITEM Sdn. Bhd.

Marinah Awang dan Ramlee Ismail (2003). WebCT Sebagai Media Pembelajaran: Kajian Kes Pelajar. Prosiding Konvensyen Teknologi Pendidikan ke-16: ICT dalam Pendidikan dan Latihan: trend dan Isu. 13-16 Julai 2003. Melaka. 395-402.

MacNaughton, G. (2005). Doing Foucault in early childhood studies: Applying poststructural ideas. New York: Routledge.

Mahmood Nazar Mohamed (2001). Pengantar Psikologi Satu Pengenalan Asas kepada Jiwa dan Tingkah Laku Manusia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Merrill, G., Stacey, R., Cunningham, R., Dicuccio, M., & Tasto, J. (2000). Use of the visible humans in medical education. In R. A. Banvard (Ed.), Proceedings of The Third Visible Human Project Conference (ms. 200-230). Bethesda, MD: US Department of Health and Human Services.

Michelich, V. (2002). Streaming media to enhance teaching and improve learning. The Technology Source, (January/February 2002)

Noraini Ab. Ghani.(2001). Pembinaan Dan Keberkesanan Perisian Multimedia Asid Dan Bes. Sarjana Pendidikan - Kimia). Faculty of Education. UTM Skudai. Tidak diterbitkan.

Omar M (2002). Skilliterasi visual, pengayaan instruksi di bilik darjah. Prosiding Konvensyen PendidikanKe15 (ms.189-230).~Kuala-Lumpur: Persatuan Teknologi. Pendidikan.

Roth, F. P., Speece, D. L., & Cooper, D. H. (2002). A longitudinal analysis of the connection between oral language and early reading. The Journal of Educational Research, 95, 259-272.

Snowling, M.J., Adams, J.W., Bishop, D.V.M., & Stothard, S.E. (2001). Educational attainments of school leavers

with a preschool history of speech-language impairments. International Journal of Language & Communication Disorders,36, 173-184.

U.S. Department of Education. (2004). Every young American a strong reader. Washington, DC:

Westwood, P. (2001). Reading and learning difficulties: Approaches to teaching and assessment. Camberwell, Victoria, Australian Council for Educational Research Ltd.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
ICoTE Proceedings is licensed under a Creative Commons Attribution
NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License
.

View My Stats